woensdag 6 november 2013

Creativiteit

Sir Ken Robinson behoeft waarschijnlijk weinig introductie. Hij is een beroemd persoon geworden. Door een praatje van bijna twintig minuten. Dat hij in februari 2006 hield. Voor TED. Toen TED nog niet zo veel voorstelde. Niet qua inhoud, maar bereik. Inmiddels is dat heel anders. TED heeft zich als een epidemie (positief bedoeld!) over de aardbol uitgestrekt. Er zijn vele spin offs. Of alternatieven die er op lijken. Onlangs startte in Nederland bijvoorbeeld de Universiteit van Nederland.

Sir Ken Robinson is niet verantwoordelijk voor deze golf. Maar hij heeft door zijn optreden in 2006 de kracht van een spreker op een podium laten zien. Waar mensen graag naar willen kijken. Luisteren. Als het tenminste een boeiend verhaal is. En de spreker kan ... spreken. Dat is niet iedereen gegeven. Er staan vele voorbeelden op het net.

Creativiteit
Sir Ken Robinson sprak in 2006 over schoolsystemen die kinderen van alles leren; maar ze niet creatiever maakt. Integendeel, en dat is zijn centrale punt, scholen maken kinderen minder creatief. Als ze als peuter het systeem binnenkomen zijn ze highly creatief. En in groep 8 hebben we het er uit-geleerd (unlearned).

Een definitie
Iedereen die sir Ken Robinson volgt en hem op andere plekken tegenkomt zal zijn definitie van creativiteit inmiddels wel kennen: Creativity is the process of having orginal ideas, that have value.
Het stukje ná de komma staat er niet voor niets. Het Ministerie van Silly walks (voorgedaan door John Cleese in Monty Python, in 1970) is een perfecte illustratie van deze definitie. Een zeer origineel idee, echter zonder waarde voor de samenleving.

How schools kill creativity (19.861.245 views op 2-11-2013)



Klik hier voor een artikel uit februari 2012: Samenwerking in de 21e eeuw

Homepage Beelden, quotes en ideeën

Geen opmerkingen:

Een reactie posten